Ben jij een chaoot, vergeet je altijd alles, loopt je hoofd over van alle TODO-lijstjes? Een papieren planner kan dan echt iets voor jou zijn. Schrijven helpt namelijk om de rust te creëren die je nodig hebt. Alles wat je wil doen zet je op papier, het staat zwart op wit.
Wat is jou plan? Een plan is als een stip op de horizon. Je weet waar je naartoe moet! Zorg dat je weet wat je plan is, zet de stappen om vooruit te komen. Met heel veel kleine stappen kom je ook vooruit! Als je een plan hebt ga je vanzelf nadenken hoe je dit plan kan uitvoeren. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat tijdens het proces je het plan bijsteld. Situaties veranderen, jij veranderd en dus kan je plan ook veranderen. Dus ga aan de slag en zet die stip op de horizon!
Tips op te plannen Je hebt van alles wat je moet doen. In je hoofd heb je het lijstje afgewerkt. Het begint met de hond uit te laten, maar je besluit om eerst nog even een bakje te doen en je mailtjes door te nemen. Voor je het weet ben je een uur verder, staat de hond op springen en heb je nog steeds niks gedaan. Omdat je zo gestrest bent raffel je de taken af. Volgende keer beter plannen... Maar hoe doe je dat eigenlijk?
Een planning zorgt ervoor dat je geen tijd tekort komt en overzicht hebt zodat je geen belangrijke taken vergeet. Het zou natuurlijk zielig zijn als Bruno niet uitgelaten wordt of dat je een deadline moet missen!
Flexibele planning Zorg dat je planning flexibel is, zie het als een steuntje in de rug, werk met planboeken of planners en zoek een planner uit die bij jouw past. Dit kan een grote A4 planboek zijn of een A5 planner, zoals de panterprint. Ook kun je kiezen voor een maandplanner aan de muur of een kleine weekplanner of workdays planner naast je bureau. Ook blocknotes met TODO-lijsstjes werken erg goed i.c.m. planboeken die te groot zijn om op je bureau te hebben liggen. Je hebt vast wel eens een planning voor een maand gemaakt, wij durven te wedden dat je je er niet aan gehouden hebt. Het is namelijk heel moeilijk om precies te weten wat je de hele maand gaat doen. Bovendien kun je geen rekening houden met vertraging; een verjaardag waar je onverwachts heen moet, een computerprogramma dat niet mee werkt of als je per ongeluk de volgende aflevering van een serie kijkt. Je planning klopt dan gelijk niet meer en dan zou je het helemaal moeten aanpassen.
Maak dus een flexibele planning in je planboek of op je maandplanner voor 1 week of 1 maand (bij de maandplanner) en bouw extra tijd in zodat je op tijd in kunt grijpen als je vertraging oploopt. Maak het jezelf gemakkelijk en vul in je planboek het TODO-lijstje in
Om een planning te kunnen maken, moet je eerst weten wat je allemaal moet doen. Maak een lijstje met al je taken en zet deze in het TODO lijstje in je planner. Het grote A4 planboek. is genaaid en gebonden in een boekblok binging en heeft elke week een TODO gedeelte om al je doelen in op te schrijven. Spit je geheugen en agenda door om zeker te weten dat je niets vergeet. Moet je een grote taak doen? Deel het dan op in kleine taakjes en plan het zo in. Heel veel kleine stapjes zorgen er tenslotte ook voor dat je vooruit gaat. Je hebt nu al je taken opgeschreven. Zet nu achter elk taakje hoe lang je er ongeveer mee bezig bent. Wees realistisch! Het liefst zou je dat verslag in een halfuurtje schrijven, maar stiekem weet je ook wel dat je daar langer mee bezig bent. Wees eerlijk, anders snijd je jezelf later in de vingers. Als je merkt dat je tijd tekort komt, dan moet je bedenken waar je nog tijd kunt winnen. Misschien is het beter om die afspraak met een vriendin te verzetten of kun je jouw zus vragen om de hond een keertje uit te laten.
Prioriteiten stellen Plannen is een kwestie van prioriteiten stellen. Wat is belangrijk en wat kan nog wel even wachten? Hangt alles af van die belangrijke deadline? Zet de rest dan op de tweede plek en ga ervoor! Shoppen voor een nieuwe garderobe kan echt wel even wachten en als je écht in tijdnood bent dan kun je het stofzuigen van je kamer ook best uitstellen. Uiteindelijk is het voor het goede doel.
Als je JA zegt tegen jezelf, moet je NEE tegen iemand anders zeggen! Tijd is kostbaar, vooral in drukke tijden. Daarom is het belangrijk om nee te leren zeggen. Soms gaan belangrijke deadlines even voor (die hebben dus prioriteit) en moet je even egoïstisch zijn. Het kan zijn dat je baas je opbelt of je alsjeblieft zou kunnen invallen, maar laat hem of haar dan weten dat je helaas niet kan. Het is even moeilijk om iemand af te wijzen -of het nou je baas of je beste vriendin is- maar het wordt makkelijker naarmate je het vaker doet en uiteindelijk ben je jezelf dankbaar.
Time management Weet jij wel hoe jij je tijd spendeert? Er bestaat niet zoiets als ‘geen tijd hebben’ voor een taakje, het is maar hoe je je tijd indeelt. Misschien hang je elke avond van 20.00 uur tot 23.00 voor de tv, gekluisterd aan een serie op Netflix, dan kan het verstandig zijn om dit terug te brengen naar een uurtje per avond. Dat bespaart je al 14 uur per week! Breng in kaart wat je op een dag doet en kijk waar je tijd mee kunt winnen. Verslaafd aan instagram, facebook of Netflix op je telefoon? Dan is het wellicht een goed idee om deze app (tijdelijk) van je telefoon te verwijderen zodat je daar al geen tijd meer aan kan besteden. Tijd om te plannen met een planboek.