Er zijn zoveel verschillende mensen en daarom ontwerpen wij ook verschillende soorten planboeken. Er zijn mensen die groot willen schrijven, ruimte nodig hebben en zich niet willen laten dwingen om binnen de lijntjes te te tekenen. Er zijn handige kleine planners, die naast de computer of op het aanrecht goed van pas komen. De maandplanners zijn groot om alles voor iedereen in kwijt te kunnen. Ze kunnen eenvoudig opgehangen worden en zo zie je direct welke afspraken er staan.
Wat is jou plan? Een plan is als een stip op de horizon. Je weet waar je naartoe moet! Zorg dat je weet wat je plan is, zet de stappen om vooruit te komen. Met heel veel kleine stappen kom je ook vooruit! Als je een plan hebt ga je vanzelf nadenken hoe je dit plan kan uitvoeren. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat tijdens het proces je het plan bijsteld. Situaties veranderen, jij veranderd en dus kan je plan ook veranderen. Dus ga aan de slag en zet die stip op de horizon!
Een goede planning maak je door de volgende 3 stappen te doorlopen:
Stap 1
Maak een lijst van alles wat je moet doen. Als een taak te groot is, deel je hem op in kleine, behapbare stukjes. Schrijf per onderdeel op hoeveel tijd je er aan kwijt bent. Tel dit op en je weet hoeveel tijd je op die dag en in die week nodig hebt om alle klusjes en TODO’s van je lijstje af te werken. Kom je aan het eind van de dag niet uit, dan heb je je dus helemaal verkeken op de tijd die je dacht nodig te hebben. Dat is ook weer een mooi leerpuntje. De meeste klusjes, TODO’s, besprekingen etc. duren langer dan je denkt!
Stap 2
Maak een lijst in je planner op het TODO / Prioriteitenlijstje gedeelte, met daarop alle data tot aan je deadlines als je een bepaald doel wil behalen. Schrijf achter iedere datum hoeveel uur je op die dag wilt besteden aan je studie. Tel dit op en je weet hoeveel tijd je beschikbaar hebt tot aan je deadlines.
Stap 3
Puzzel het in elkaar. Vergelijk het aantal uren van stap 2 met die van stap 3. Heb je genoeg tijd om alles af te hebben? Zo niet, waar ga je tijd winnen? Je kunt daarbij ook gebruik maken van een prioriteitenlijstje als je het lastig vindt om keuzes te maken. Reken terug vanaf je deadlines: Moet je nog vijftien uur werk verzetten in drie weken? Plan dan vijf uur per week in.
Doordat je een beter overzicht hebt van de taken die gedaan moeten worden en wanneer je ze gaat doen, zul je merken dat je meer ontspannen kunt zijn op de momenten die je vrij gepland hebt.